Zakup około tysiąca innowacyjnych autobusów bezemisyjnych sfinansuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Resort środowiska przeznaczy ponad 2 mld zł na bezemisyjne autobusy dla polskich miast (fot. org.)Resort środowiska przeznaczy ponad 2 mld zł na bezemisyjne autobusy dla polskich miast (fot. org.)

W latach 2019-2023 zapewni na ten cel 2,2 mld zł.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisały w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę umożliwiającą finansowanie zakupu autobusów nowej generacji dla polskich miast uczestniczących w programie Bezemisyjny transport publiczny.

"Elektromobilność oraz poprawa jakości powietrza to strategiczna kwestia dla rządu. Konsekwentnie tworzymy i wspieramy rozwiązania, których celem jest poprawa jakości życia Polaków. Program Bezemisyjny transport publiczny jest tego najlepszym dowodem. To również przykład tego jak państwo, wykorzystując dostępne środki prawne i finansowe, może kreować rynek dla innowacji z korzyścią dla swoich obywateli" - podkreśla Jarosław Gowin, Wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Program Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, agencji wykonawczej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jest realizowany w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów - w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Innowacyjne podejście umożliwi stworzenie, zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000 autobusów nowej generacji. Zastosowane w nich nowatorskie rozwiązania pozwolą zaoferować mieszkańcom zupełnie nową jakość podróży komunikacją miejską, a jednocześnie ograniczyć koszty eksploatacyjne i zanieczyszczanie powietrza.

Rozwój elektromobilności w Polsce to szansa na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki. Elektromobilność tworzy na nowo pewien rynek i przestrzeń dla rozwoju bezemisyjnego transportu. Przekazane w ramach programu wsparcie umożliwi beneficjentom unowocześnienie floty transportu zbiorowego, który będzie odpowiadać wymogom polityki środowiskowej wytyczanej przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, oraz przyczyni się do zmniejszenia emisji w obszarach ich działalności zanieczyszczeń powietrza.

Program jest zgodny z kierunkiem i założeniami przyjętymi przez rząd w dokumentach „Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”, „Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce” oraz Krajowymi ramami polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i w znaczącym zakresie przyczynia się do realizacji wytyczonych w nich celów.

W ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny Narodowe Centrum Badań i Rozwoju współpracuje już z 27 samorządami z całej Polski. Są to: Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Mielec, Nowy Sącz, Płock, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Warszawa, Wejherowo, Wrocław, Zakliczyn i Żyrardów oraz gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, następcy Komunikacyjnego Komunalnego Związku GOP.
(nfosigw. mos)

Dodaj komentarz z facebooka:

Zostaw komentarz

0
warunkami regulaminu.
  • Artykuł nie został jeszcze skomentowany!